SUPPORT

Välkommen till Monitor Support 
– Vad kan vi hjälpa dig med?

0650–766 03
support@monitor.se

Vanliga frågor

Vad kan jag få för hjälp av Monitor Support?

Innan ni börjar använda MONITOR kommer en av våra utbildare till er och går igenom hur systemet fungerar och ger råd om hur ni bäst tillämpar systemet utifrån er verksamhet. När programmet är i skarp drift finns våra kunniga supporttekniker här för att ge er förstklassig support av systemet. Vi tycker om att svara på frågor och att lösa problem. Allt för att ni ska känna er trygga med att använda vårt affärssystem i många år framöver.

Läs supportavtalet i sin helhet.

Vilka är vi som jobbar på Monitor Support?

På supporten jobbar personer med stor erfarenhet från tillverkande industri, ekonomi och logistik för att ge dig den bästa supporten. Majoriteten av oss är tidigare kunder som har arbetat många år i MONITOR innan vi blev anställda här. Därmed har vi både branschkännedom och djupt kunnande inom systemet.

De flesta av oss arbetar på huvudkontoret i Hudiksvall, i nära samarbete med utvecklingsavdelningen. Eftersom Monitor expanderar och har kunder över stora delar av världen har vi nu även kollegor som supportar från våra säljkontor i Polen och Malaysia. Vi är stolta över att vara ett flerspråkigt team som kan supporta MONITOR-användare på svenska, engelska, finska, polska, spanska, estniska, lettiska, litauiska, ryska,  malaj och kinesiska.

Supporten är indelad i tre avdelningar som besvarar frågor relaterade till respektive område.

  • Team MPS svarar på frågor om tillverkning, lager, inköp och försäljning.
  • Team Ekonomi tar hand om frågor som gäller ekonomi och redovisning.
  • Team Teknik besvarar alla tekniska frågor.

Vi tycker om att svara på frågor och att lösa problem. Varmt välkommen till oss med din fråga!

Hur och när kan jag nå Monitor Support?

Våra kunniga supporttekniker finns här för att ge er förstklassig support av MONITOR. Välkommen att kontakta oss på helgfria vardagar kl. 06–17. Engelsktalande supporttekniker finns tillgängliga redan från kl. 02.00 svensk tid, de flesta vardagar.

Användbara tips:

  • Kom ihåg att du kan hitta svar på de flesta frågor i Monitorhjälpen.
  • När du ringer oss, se till att ha ditt företags-id nära till hands så att vi kan registrera ditt ärende rätt.
  • Ange vilken rutin som berörs. Ju mer information och konkreta detaljer du anger, desto snabbare kan vi hjälpa dig.
  • När du skickar e-post till oss, bifoga gärna skärmklipp som visar din frågeställning.
  • Då du har flera separata frågor, skicka dem gärna en och en.
Hur snabbt besvarar vi ditt ärende?

Vår målsättning är att besvara ditt ärende inom ett arbetsdygn, att lösa 75 procent av kunskapsfrågorna inom två arbetsdygn och 95 procent av kunskapsfrågorna inom en arbetsvecka.

Vad menas med utökad support och utbildning?

Om ärendet inte omfattas av supportavtalet erbjuder vi utökad support eller utbildning.

  • Utbildning utförs av våra konsulter som en del av införandeprojektet. Kompletterande utbildning kan i efterhand utföras av konsulter eller supporttekniker beroende på utbildningens karaktär.
  • Installationer och uppdateringar kan med fördel köpas direkt från MONITOR Support. Vi är vana att installera MONITOR i olika miljöer. Uppdateringar görs via internet dagtid 06–17, men kan även erbjudas på kvällar och helger om så önskas.
  • Tillämpningar är en tjänst som utförs av våra konsulter. MONITOR tillämpas på olika sätt beroende på hur er verksamhet ser ut. 

Läs supportavtalet i sin helhet.

Vid förfrågan, välkommen att kontakta oss på support@monitor.se.

Kan jag boka tid med en supporttekniker?

Oavsett om du är nyanställd, hoppar in som vikarie, eller om du har arbetat länge i MONITOR så kan en personlig distansutbildning vara ett bra sätt att lära sig mer om att arbeta i systemet. Du är varmt välkommen att boka in en eller ett par timmar skräddarsydd utbildning med en av våra supporttekniker för att känna dig trygg i att utföra dina arbetsuppgifter på enklast möjliga sätt och arbeta smart i systemet. Inför utbildningstillfället skriver ni ned några frågor som berör dig och som du vill lära dig mer om, så går vi igenom dem tillsammans. Boka här.

Hur prioriterar jag ett ärende?

Här beskriver vi hur du går tillväga för att prioritera ett ärende och det är inte det vanliga sättet som ärenden hanteras på, utan det är ett undantag.


När kan det behövas? T.ex.

  • Om du har anmält ett ärende och inte fått återkoppling trots att du har kontaktat supporten.
  • Om du har kollat i supportportalen och inte hittar någon information om ärendet.
  • Om du har fått information om ärendet, men inte är nöjd med lösningen eller med den meddelade lösningstiden på ärenden trots att du har påpekat detta.
  • Om ärendet har visat sig vara mer akut än du har trott.


Hur du går till väga:

  1. Kontakta den supporttekniker som handlägger ditt ärende
  2. Kontakta ansvarig teamledare för det team som ditt ärende rör
  3. Kontakta chefen för supportavdelningen


Teamledare

Det finns tre team på supportavdelningen:

  1. MPS – dit vänder du dig för frågor om produktions- och orderflöden i MONITOR, verkstadsinformation/tidrapportering och EDI/speditionsfrågor.
  2. Ekonomi – dit vänder du dig för frågor som rör allt inom ekonomi, reskontror, redovisning etc.
  3. Teknik och leverans – dit vänder du dig med tekniska problem, installationer, leveranser, frågor om integrationer osv.


MPS – Jörgen Björk

0650-76611
jorgen.bjork@monitor.se


Ekonomi – Anders Schmidt

0650-76612
anders.schmidt@monitor.se


Teknik och leveranser – Christopher Hagman

0650-76635
christopher.hagman@monitor.se


Chef för supportavdelningen – Catharina Wiklund

catharina.wiklund@monitor.se

070-3724215

0650-76636

 

Vad krävs av dator och nätverk för att kunna använda MONITOR?

Utvecklingen av datorprestanda går fortare än vad behovet av prestanda för MONITOR ökar. Den specifikation på datorutrustning vi angett här nedan är en rekommendation baserad på de förutsättningar och erfarenheter vi har, daterade hösten 2017, och gäller tillsvidare.

Kravet på hårdvaran bestäms helt av antalet användare i MONITOR samt databasens storlek. En mindre installation går bra att installera på en Small Business Server eller annan befintlig server, bara det finns tillgängliga resurser i form av internminne och hårddiskutrymme. Är det en större installation bör MONITOR Databasserver installeras på en separat Windows server. Denna kan vara en fysisk server eller en virtuell. MONITOR Databasserver ska anpassas som en traditionell SQL-server. Det innebär mycket internminne, snabba redundanta diskar och snabb CPU.

Rådgör med din IT-leverantör och med Monitor tekniksupport innan du köper utrustningen.

För detaljerade systemrekommendationer som gäller MONITOR G5, klicka här

För detaljerade systemrekommendationer som gäller MONITOR Affärssystem, klicka här

Hur fungerar GDPR?

Det dyker upp en del funderingar kring GDPR och produkten MONITOR. Den bedömning vi har gjort är att vi inte kommer att behöva göra några förändringar, då GDPR till största delen bygger på interna rutiner och dokumentation. 

GDPR syftar till att öka skyddet för privatpersoner vilket medför att den som lagrar information också är skyldig att veta var den lagras, vad den ska användas till och hur länge den ska vara lagrad.

Vi anser att biträdesavtal mellan Monitor ERP System och våra kunder ej är nödvändigt för att uppfylla Dataskyddsförordningen.
Monitor ERP System som programvaruleverantör samlar och bearbetar inga personuppgifter för kunds räkning. Vår personal (support/konsult/utbildare) som deltar i utbildning/utredning i kunds system gör det under överinseende av uppgiftsinsamlaren vilket gör att vi åberopar artikel 29 i Dataskyddsförordningen (som medger behandling av personuppgifter under överinseende av personuppgiftsansvarig eller biträdesombud, utan biträdesavtal).

I de fall databaser laddas upp till oss måste kunden ombesörja att den innan uppladdning är anonymiserad. Anonymisering sker via ett verktyg som tillhandahålls av Monitor ERP System AB.

Efter den 25 maj 2018 kommer Monitor ERP System AB inte längre att ta emot/lagra/behandla databaser innehållande personuppgifter.

Tolkning av GDPR är något vi överlåter till dig som kund.
Vi som leverantör kan ej ge generella rekommendationer eller råd när det gäller GDPR.

Här kan du läsa mer om hur du gör dig redo för GDPR.

Jag behöver instruktioner för Årsbytes­rutiner/­Spedition/­Factoring­export/­Export till löneprogram

Instruktioner

Årsbytesrutiner

Spedition

  • Export till Memnon – Beskrivning att skicka sändningsinformation från MONITOR till speditörerna Schenker, DSV, Posten, etc.
  • Unifaun Online – Beskrivning att skapa sändningar i Unifaun Online från MONITOR.
  • DHL Fradok – Beskrivning att skicka sändningsinformation från MONITOR till speditören DHL.
  • DHL Economy Select – Särskild information om att DHL överför tjänsten DHL Economy Select från DHL Freight till DHL Express.
  • Posten – Särskild information för Posten paket och palltjänster.

Factoringexport

  • Factoring.pdf – Instruktion som beskriver hur inställningar görs för export av factoringfiler.

Export till löneprogram

  • Export_av_loneunderlag.pdf – Export av löneunderlag till (närvaro- och frånvarostämplingar) ifrån Verkstadsinformation till olika exportfiler avsedda för följande löneprogram: Kontek, Agda, Hogia Lön, Hogia Lön Plus, SoftOneLön, Visma 600, Carat, HR+, Personec samt Huldt & Lillevik. Det går även exportera schemainformation om löneprogrammet stöder det.

Filer

Spedition

Så gör du:

  1. Högerklicka på länken ”DSV_Routing.csv” alternativt ”DHL_Routing.csv” ovan.
  2. Välj ”Spara länk som…” alt. ”Spara mål som…”.
  3. Spara filen på din dator.
  4. Kopiera därefter filen till katalogen ”Monwin” på databasservern.
  5. Starta slutligen om MONITOR.
Hur gör jag för att uppgradera till MONITOR G5?

En uppgradering till MONITOR G5 följer en guide i fem steg där vi på Monitor i nära dialog med er går igenom varje steg.

Steg ett: Vi kartlägger vilka funktioner i ert nuvarande MONITOR affärssystem ni använder i dag för att kunna ge en preliminär tidpunkt för när ni kommer ha möjlighet att uppgradera till MONITOR G5. En avstämning görs för att säkerställa att hårdvarukraven är tillgodosedda. Att genomföra det första steget i guiden medför ingen förpliktelse att fullfölja en uppgradering till MONITOR G5. 

Steg två: Vi kontrolleras er databas, en provkonvertering genomförs och installation av MONITOR G5 sker på server och klienter. Allt detta sker på distans. 

Steg tre: Er personal får känna sig för i systemet, simulera arbete med information från den provkonverterade databasen och köra igenom och dokumentera företagets informationsflöden.

Steg fyra: Den slutgiltiga konverteringen av databasen som ger aktuella data i systemet. Detta sker på distans. 

Steg fem: Nu synkas dokumenterade inställningar av rättigheter, systeminställningar och dokument. Här sker slutligen skarpstarten av MONITOR G5 i ert företag.

Läs mer om att uppgradera, och anmäl ditt intresse här.

Support staff
info-icon.png

Nyhetsbrev och ändringar

Logga in för att se nyhetsbrev och ändringsloggar.

info-icon.png

utbildningar

Förenkla arbetet genom att lära dig mer om MONITORs olika funktioner och hur du kan arbeta smart i systemet.

Våra utbildare ger kvalificerade råd om hur ni tillämpar MONITOR på bästa sätt i ert företag och hur ni kan förbättra era processer. Våra supporttekniker utbildar och ger råd om hur MONITOR fungerar och används generellt.

Personlig support

Våra supporttekniker svarar gärna på era frågor via telefon och mejl.

Supportens öppettider är 06–17, helgfri vardag i Sverige, förutom fredag i samband med Kristi himmelfärdshelgen.

Telefonnummer till oss från olika länder:

Sverige: 0650 766 03
Polen: 22 300 31 42
Finland: 07 532 529 43
Malaysia: 060 437 178 13
Kina: 0086 400 820 7126
Litauen: 0037 052 140 257
Estland: 0037 288 042 09

Mejla oss på:
support@monitor.se

A globe with a headset

A globe with a headset